בניינים מחופי אבן נפוצים מאוד בישראל. בירושלים החל מהמאה ה-18 קיים חוק המחייב חיפוי קירות באבן ירושלמית ובשאר ישראל מעטפת בניין מחופה אבן צברה פופולריות הולכת וגוברת משנות ה-90 בעקבות שימוש בשיטות בנייה מתועשת כגון שיטת "ברנוביץ'", והרגלים עיצוביים שהתקבעו בתודעה.

בעבר היה נהוג לחבר את האבן לקירות הבניין בעזרת "קיבוע רטוב" בלבד כלומר יישום של חומר הדבקה מבוסס צמנט\אקרילי והצמדת האבן עליו.

כיום קיים תקן המחייב עיגון מכאני של האבנים בנוסף להדבקה לרוב על ידי ווי ברזל הנכנסים לתוך חורים בצדדי האבן.

 

חיזוק אריחים בבניין, חיזוק אריחי שיש בגובה והערכת מצב מעטפת הבניין
חיזוק אריחים בבניין, חיזוק אריחי שיש בגובה והערכת מצב מעטפת הבניין

 

לצערנו, נפילת אריחים ממעטפת הבניין הינה דבר נפוץ ומסוכן ביותר גם לרכוש וגם לחיי אדם. תופעה זו נפוצה בעיקר בבניינים ישנים אך גם בבניינים חדשים יותר אשר עומדים בתקן הדורש קיבוע מכאני.

קיימות סיבות רבות לכשל במערכת חיפוי האבן ונפילה של אריחים כאשר הגורם המשפיע ביותר הינו איכות היישום של האבן. עם זאת נאמר, חשוב להבין כי האבן הינה חומר טבעי עם פגמים טבעיים אשר חווה נזק מפגעי מזג האוויר לאורך הזמן.

תזוזות ושקיעה של המבנה ורעידות אדמה תורמות גם הן רבות להתנתקות האריחים ובנוסף התנפחויות בבטון כתוצאה מחלודה בברזל הזיון "דוחפות" את האבן החוצה.

במעטפת הבניין, האריחים הפגיעים ביותר הינם לרוב האריחים שאין להם ממשק מכל הכיוונים עם אריחים אחרים, למשל השורה העליונה ביותר של האבן בבניין, או האריחים הנמצאים בהיקפם של מפתחים כמו חלונות או דלתות.

חשוב להבין שמרגע נפילת האריח הראשון מצבם של האבנים השכנות אליו מוגדר מיידית כמסוכנות והן חוות התדרדרות בקצב מוגבר מאוד.

 

חיזוק אריחים בבניין, חיזוק אריחי שיש בגובה והערכת מצב מעטפת הבניין
חיזוק אריחים בבניין, חיזוק אריחי שיש בגובה והערכת מצב מעטפת הבניין

 

משקלה של אבן חיפוי ממוצעת הינו 10 ק"ג ונפילתה מגובה מסכן מאוד רכוש וחיי אדם.

על מנת לקבוע את מצב החיפוי, מידת הסכנה ודרך הטיפול, בין אם כבר נפלו אריחים ובין אם כפעולה מניעתית, חברת בולט עבודות בגובה מבצעת עבודות סריקה ובדיקה של מעטפת הבניין וחיזוק האריחים.

עבודת הסריקה מתבצעת במעבר פיזי באמצעות סנפלינג, במת הרמה, סולם או פיגום על כל שטח קירות הבניין ובדיקה של כל אריח ואריח בנפרד, גם בבדיקה וויזואלית, גם בבדיקת הקשה וגם במגע. במידה וישנם אריחים המהווים סכנה מיידית נוריד אותם בצורה בטוחה למטה. אריחים אשר מבדיקתנו עולה כי מהווים סכנה (לא מיידית), יסומנו ויקוטלגו בדוח מסודר אשר נפיק בסיום העבודה.

עבודת הסריקה והבדיקה הינה השלב הראשון והקריטי ביותר בטיפול בקיר מסוכן. לאחר עבודת הסריקה תיקבע יחד עם הלקוח ובהתאם לתקציבו דרך המשך הפעולה לשם קבלת בניין בטוח ושימור מצב חיפוי האבן.

חברתינו מטפלת במעטפת בניין מחופה אבן מעל 20 שנה ואנו מציעים שירות אפקטיבי תוך שמירה מיטבית על בטיחות הסביבה ואיכות עבודה מקסימלית.

לשאלות נוספות, בירורים והצעות מחיר נשמח לעמוד לשירותכם – מוזמנים לפנות אלינו.

דילוג לתוכן